בגדי המלך החדשים

DSC_3116-1/ המעצב ארז עובדיה אודות תפירה אישית לאורך ההיסטוריה

"התחום של תפירה אישית עבר תהפוכות במאות האחרונות", מספר המעצב ארז עובדיה, "כבר בתחילת המאה ה- 19 נהגו מכובדי הקהילה להגיע לחייט המקומי ולהזמין בעבורם פריטי לבוש ייחודיים, התפורים לפי סגנון אישי ותואמים למבנה גופו של המזמין.

המהפכה התעשייתית עודדה את המעבר מהכפר אל העיר ותרמה בכך לשינוי מהותי בעולם האופנה. בעיר הגדולה הוצעו למכירה בגדים מן המוכן, שרות הידוע כיום בשמו – 'Ready To Wear', כך שאחוזי התפירה האישית ירדו באופן משמעותי.

בסוף המאה ה- 19 ובתחילת המאה ה- 20 קמו להם מעצבים-חייטים צעירים, שהציעו שירותי תפירה אישית לפי הזמנה. הקולקציות החדשות שלהם הוצגו בתצוגות אופנה סגורות ללקוחות בלבד. היו אלו אירועי אופנה אשר הביאו התרגשות גדולה לקבוצת המוזמנים. זו גם התקופה שהגיחו לעולם המעצבים שלימים הפכו למעצבים עולמיים המוכרים לכולנו: Chanel, Dior, Valentino ועוד רבים וטובים.

תחום התפירה האישית לכלות נשאר עד היום כשרות מבוקש. הצורך של כלה, לקראת יום חתונתה, להופיע בשמלת כלה ייחודית, נותר עדיין תקף. יחד עם זאת, גם לתחום זה נכנס הייצור ההמוני לפי מידות, הנוגס את כל היתרונות של תפירה אישית.

מה הן הסיבות לכך שלאורך כל ההיסטוריה אנשים פונים לתפירה אישית?
תפירה אישית יכולה להביע בצורה נפלאה את האישיות, היופי והאופי של המזמין,
כאשר כל דגם מותאם באופן מושלם לגוף. המוצר המוגמר כולל בדים איכותיים ואביזרים נלווים, כאשר המראה הסופי, המשלב את כל הפרטים הקטנים, משאיר חותם ותדמית מרשימה.
בדגמים המוכנים מן המדף קשה לעשות שינויים, ולא תמיד יש בד לתוספות, באם נדרשות. פריטי הלבוש המוכנים למכירה, מוצגים על גבי הקולבים בחנויות, כאשר הלקוחות צריכים להתאים את עצמם לדגם הנבחר.

חשוב לציין את ההבדל בין תפירה אצל תופרת לבין תפירה אצל מעצב אופנה.
המעצבים הוגים את רעיון הקולקציה, הם אלו שקובעים את רוח הקולקציה ואת כל הפרטים ליצירתה: בדים ואביזרים נלווים.
התופרת פעמים רבות מעתיקה דגם קיים מתוך תמונה, או לחילופין, מתאימה את עצמה לרעיון של הלקוחה. כאשר פעמים רבות חסרה הלקוחה את הידע הנדרש לבחירת הדגם המחמיא לה ביותר ובעקבותיו גם את הבד הנכון ההולם ביותר לדגם הנבחר.

בשנים האחרונות ניתן לראות יותר ויותר מפורסמים בארץ ובעולם הפונים לתפירה אישית אצל מעצבי אופנה מובילים, מתוך הרצון להראות בציבור לבושים בפריטי לבוש ייחודים ומקוריים אשר לא רואים בשום מקום.

כותב המאמר:
המעצב ארז עובדיה – בעל בית אופנה בתל אביב לשמלות כלה וערב,
בוגר בית הספר לעיצוב המוביל בעולם Marangoni מילאנו, איטליה ונציגו הבלעדי בישראל.